[Interview] Chris Cauwenberghs (Dag Allemaal)

[artikel:3o9ycrg5][b:3o9ycrg5]Chris Cauwenberghs belandde al vijf keer in het ziekenhuis door hartritmestoornissen[/b:3o9ycrg5] 'het is met mijn gedaan', dacht Chris Cauwenberghs (57) toen hij met spoed in het ziekenhuis werd opgenomen. Intussen heeft de acteur, alias Kabouter Lui, al vijf keer last gehad van hartritmestoornissen. Alcohol drinkt Chris niet meer. En hij vermijdt stress. 'mijn vriendin Martha helpt me daarbij', zegt hij. [b:3o9ycrg5]'Van stress en alcohol slaat mijn hart op hol, letterlijk'[/b:3o9ycrg5] Kinderen kijken naar hem op, letterlijk en figuurlijk. Chris Cauwenberghs is met zijn 1.98 m een reus van een vent. Hij is ook een groot acteur met heel wat knappe theater-; film- en tv-rollen op zijn palmares. En toch is hij vooral bekend als de Kabouter die overal in slaap valt: Lui uit kabouter Plop. Al 7 jaar speelt hij deze rol. 'En ik vind het nog altijd enorm plezant', zegt Chris. Wij zoeken hem op tijdens zijn vakantie in Nieuwpoort. [b:3o9ycrg5]Jij hebt je rol in 'thuis' indertijd laten schieten om meer tijd voor kabouter plop te hebben. Als acteur had je aan Fernand toch een vette kluif, niet?[/b:3o9ycrg5] Klopt. Maar ik moest kiezen omdat ik problemen kreeg met mijn gezondheid. Hartritmestoornissen. Ik moest naar het ziekenhuis. Eén eletroshock n mijn hartritme was hersteld. Ik neem nu elke dag medicatie, maar ik moet oppassen. [b:3o9ycrg5]Stress was dus de oorzaak van jouw hartprobleem?[/b:3o9ycrg5] (knikt) het was puur dat. in combinatie met alcohol. Ik mag absoluut geen alcohol meer drinken. De eerste keer dat ik last kreeg van hartritmestoornissen was de dag nadat we de eerste gouden Plop - cd in ontvangst hadden genomen en nogal zwaar in champagne waren gevlogen. Mijn hart begon te daveren: het bonsde met 200 per minuut. Ook de andere keren dat het mij overkwam - in totaal al zo'n vijf keer - had ik telkens alcohol gedronken. Ik heb daar dus echt schrik van gekregen. Een jaar geleden was de laatste keer. We waren met vrienden in Nieuwpoort op restaurant geweest. Ik hadéén glas wijn gedronken. Ik heb die nacht in het ziekenhuis van Veurne moeten doorbrengen. 's anderendaags moest ik al om negen uur ' morgens in Oostende zijn voor een Plopshow. Opnieuw in topform! (lacht) [b:3o9ycrg5]Ik wil je niet verontrusten, maar ben je niet bang dat het ooit fataal zal aflopen?[/b:3o9ycrg5] Toen ik de eerste keer in het ziekenhuis lag, dacht ik : 'nu is het met mij gedaan!' MAar intussen weet ik dat die hartritmestoornissen geen voorbode van een hartaanval zijn. Het enige wat gebeurt, is dat mijn hart even over zijn toeren is en een paar tellen overslaat. Het slaat op hol, letterlijk. Nu, zo erg is dat niet. Ik moet dan wel binnen de 48 uur het euvel laten herstellen om geen hartbeschadiging op te lopen. [b:3o9ycrg5]Ik neem aan dt jij nu stress vermijdt?[/b:3o9ycrg5] De jongste jaren probeer ik me zo weinig mogelijk dingen aan te trekken, maar dat is heel moeilijk. Het probleem is dat ik naast Plop graag in andere producties zou willen meedoen. Van de Plop afleveringen zijn er zo"n 350 opgenomen en die worden nu continu herhaald op vtm. Hetzelfde geldt voor Big en Besty, waarin ik boer Janus speel. Nieuwe afleveringen worden niet meer gemaakt. Het enige wat ik nog do, is meespelen in de live - plopshows. En elk jar maken we een plop film, mar zoveel werk kruipt daar voor de acteurs niet in. Plop en de toverstaf werd op acht dagen ingeblikt, de nieuwe film Plop en kwispel zelfs al op 5 dagen! [b:3o9ycrg5]Jij mag dan wel de luiste kabouter van het kabouterbos spelen, je verdient er wel een mooie cent aan, niet?[/b:3o9ycrg5] Iedereen denkt dat. Onlangs stapte Gaston Berghmans op me af. Hij zei: Chris, gij zijt ij Plop met uw gat in de boter gevallen, hé. Gij zij t een van de best betaalde acteurs van Vlaanderen! (lachje) Dat is zeer zwaar overdreven. [b:3o9ycrg5]Je krijgt toch ook een percentje op de verkoop van Plop-koeken, plop-poppen, ...?[/b:3o9ycrg5] Ja. MAar dat percent op de merchandising is miniem. Rijk worden wij acteurs er niet van. 't is hier Amerika niet, hé. [b:3o9ycrg5]Hoe dan ook, hij denkt er stilaan nog niet aan om met plop te stoppen?[/b:3o9ycrg5] Neen. Er moet brood op de plank komen.Plus is speel veel te graag. In september beginnen we met de repetities voor de nieuwe tournee door Nederland, waar Kabouter Plop ook een groo succes is. Als ik op het podium sta en al die blije, dansede kindjes zie, geeft me dat een fantastisch gevoel. Voor die kleintjes zijn wij goden. [b:3o9ycrg5]Je bent een god voor talloze kinderen. Zelf ben je kinderloos. Waarom?[/b:3o9ycrg5] Ik zef altijd dat ik gen tijd heb gehad om kinderen te maken. Maar da's natuurlijk niet de ware reden . Het ligt aan een samenloop van omstandigheden. ' is er gewoon nooit van gekomen. [b:3o9ycrg5]Misschien een flauw grapje, maar ben je te lui om er werk van te maken?[/b:3o9ycrg5] (lachje) weet je, mijn vrouw en ik hebben het zelden over kinderen gehad. Echt waar. Ik was nooit thuis en Martha ging graag mee naar feestjes en zo. We hebben nooitexpliciet gezegd dat we geen kinderen wilden. MAar door een combinatie van factoren bleef een kroost achterwege. [b:3o9ycrg5]De natuur heeft het zo gewild, zullen we maar zeggen.[/b:3o9ycrg5] We konden wel kinderen krijgen, zei de dokter. Da was het probleem niet. En we wilden wel een kind.Mar mijn vrouw zei altijd: 'als kleuterleidster zit ik al heel de dag tussen de kleine gasten', En zij had geeen zin om 's avonds in haaf eentje met onze kinderen opgescheept te zitten. Want 'papa' moest 's avonds meestal werken. [b:3o9ycrg5]Onbewust wilden jullie dus geen kind?[/b:3o9ycrg5] Precies. Ons onderbewustzijn heeft 'nee' gezegd. Martha en ik laten ons daar wel vaker door leiden. [b:3o9ycrg5]Zijn jullie daarom ook nooit getrouwd?[/b:3o9ycrg5] DAt heeft praktische redenen. Oficieel woon ik in Nederland. In zuiddorpe bij Axel, in Zeeuws- Vlaanderen. Martha woont officieel in ons appartement in Deurne. Eigenlijk hebbben we us niks met elkaar te maken. (lacht) Maar in de praktijk zijn we natuurlijk wel veel samen. We pendelen constant tussen Zuiddorpe en Deurne. [b:3o9ycrg5]In Zeeuws- Vlaanderen woon jij in een boerderijtje.[/b:3o9ycrg5] Ja. Martha en ik kochten het in 1978, een jaar nadat we elkaar hadden leren kennen. Toen was dat no te betalen. Jarenlang hebben we' ons geamuseerd met de renovatie: metselen, beton gieten, elektriciteit, water en gas voorzien. Dat heb ik allemaal zelf gedaan. 't is een hobby. Nu is dat huisje voor90 procent in orde. Dat handig zijn heb ik van mijn vader, die was schrijnwerker. En ik heb een diploma technisch ingenieur elektromechanica. Ik heb ng bij Metallurgie Hoboken gewerkt. [b:3o9ycrg5]Heeft jouw imposante verschijning als acteur in je voor-of nadeel gespeeld?[/b:3o9ycrg5] op de scène speelt het eerder in mijn voordeel. Voor de film en televisie niet. daar kreeg ik vaak te horen dat ze mijn iet in beeld kregen. [b:3o9ycrg5]Romeo-rollen heb je wellicht nooit gespeeld?[/b:3o9ycrg5] Nee, EN Julia nog veel minder. In de Caals en Van Vooren Winterreveu, ja. Ik was Julia en Luc Caals was Romeo. Om je te bescheuren! [b:3o9ycrg5]Was het nooit frusterend dat de jeune-premierrollen altijd aan je neus voorbijgingen?[/b:3o9ycrg5] Nee hoor. ik heb nooit de ambitie gehad een jeune premier te zijn. Ik wist dat ik daarvoor niet in aanmerking kwam.MAar als ze in een stuk een tragikomische figuur nodig hadden, kwamen ze makkelijk bij mij aankloppen. ik heb heel tofe rolenmogen spelen. Ik ben trouens al blij dat ik beroepsacteur ben kunnen worden. [b:3o9ycrg5]Hoezo?[/b:3o9ycrg5] Aan het conservatorium van Antwerpen werd in indertijd geweigerd vanwege mijn lengte. Tijdens de toelatingsproef kreeg ik van Luc Philips te horen: met wie vanonze leerlingen kunt u samenspelen, meneer? dat gaat toch niet. Aan het conservatorium van Brussel had ik meer geluk. Het grappige is dat ik enkele jaren later samen met Luc philips op de set van De witte stond. Hij als pastoor, ik als koster. Hij zei: we vormen nogal een duo hé! Ah ja , luc philips zaliger was opvallend klein. [b:3o9ycrg5]Jij groeide op in de jaren '60.Moeten we ons daar een lange haren en een joint bij voorstellen?[/b:3o9ycrg5] Ik was te lelijk voor lang haar. Ik had wel een baard en een snor: toen al een kabouter in wording. ik hing veel rond in De Muze in Antwerpen; waar Ferre Grignard vaak optrad. Joints he ik toen niet gerookt, later wel. In die tijd dronk ik liever een pint. [b:3o9ycrg5]Had je als tiener geregeld een lief?[/b:3o9ycrg5] Bah ja. Meesta zocht ik grote slanke lieven. Ik speelde toen basketbal bij Rubo-Niel - die toen nog in de eerste afdeling speelden- en dat vonden de meisjes prachtig. Ja, ja ik had toen al fans. [b:3o9ycrg5]Maar de ware liefde heb je toch niet gevonden bij een rijzige vrouw. Martha is een paar koppen kleiner dan jij.[/b:3o9ycrg5] Ja, ze meet 1 m 66. Ze komt uit een "kleine" familie. Trouwens, probeer maar eens een vrouw te vinden van 1m98. [b:3o9ycrg5]Wat spreek jou aan in Martha? [/b:3o9ycrg5] Haar spontaniteit en haar humeur, ze is altijd goedgezind. En alles wat met kunst en creativiteit te maken heeft , interesseert haar. Ze schildert, kan goed acteren en zingen. ZE houdt van film en theater. Martha lost ook veel dingen voor mij op. Wat ik niet durf, durft zij. Ze is praktischer ingesteld als ik. [b:3o9ycrg5]Ze zou een goede manager voor jou zijn.[/b:3o9ycrg5] Ze is zo'n beetje mijn manager. En mijn positieve raadgever en grootste fan. [b:3o9ycrg5]Ben je weleens bang Martha kwijt te raken?[/b:3o9ycrg5] Dat de vogel zou gaan vliegen? Neen, dat gebeurt niet, daar ben ik 100 procent zeker van . Na 27 jaar is onze relatie nog altijd perfect. We kennn elkaars gebreken en die werken we weg met humor. Humor is een van de belangrijkste ingrediënten in onze relatie. [b:3o9ycrg5]Overweeg je nooit om toch met Martha te trouwen?[/b:3o9ycrg5] ik vind geen trouwkostuum dat groot genoeg is! (lacht) [b:3o9ycrg5]Waarom kiezen jullie voor een vakantie in Nieuwpoort?[/b:3o9ycrg5] Het ligt dicht bij plopsaland. enik ga niet graag ver weg. we hebben hier een appartement en een strandcabine. ik hou ervan om op het strand een boek te lezen. op reis gaan vind ik zo'n gedoe. Koffers pakken alleen al: jakkes. [b:3o9ycrg5]Word je aan de kust en beetje met rust gelaten?[/b:3o9ycrg5] Dat valt best mee. Ik verschuil me meestal achter een windscherm en een parasol. op straat of op de dijk word ik meestal wel herkend. Tja ; dat hoort er nu eenmaal bij . [b:3o9ycrg5]Je nadert stilaan de 60. heeft dat een invloed op jou?[/b:3o9ycrg5] Ik word met de jaren alsmaar rustiger. Ik denk nu: 'alles komt wel goed. is het vandaag niet, dan is het morgen. 'Vroeger was ik veel prikkelbaarder. Nu probeer ik gedoe te vermijden, vooral voor mijn gezondheid. En dat lukt me meestal. Martha helpt me daarbij. Ik wil rust in mijn hoofd. En mijn werk bij kabouter plop geeft me zekerheid, en dus rust. Misschien wachten mij nog geweldige rollen. Wie weet? Ik fixeer me daar alleszins niet op . Ik koester geen grote dromen. [b:3o9ycrg5]Nu klink je alsof je je fin de carrière voelt.[/b:3o9ycrg5] Toch niet. Kijk, natuurlijk zou ik graag eens iets anders spelen. een kluif waar ik nog eens lekker mijn tanden in kan zetten. Maar al ik gezond blijf, wil ik ook best nog twintig jaar Kabouter Lui spelen. of een grote tovenaar, die theater en film in vlaanderen voldoende subsidies geeft. Maar bon... Zef , kunnen we onze babbel hiermee afsluiten? (met de stem van Kabouter lui:) Want van interviews geven word ik zo MOE ! (lacht) Bron: Dag Allemaal 14 september 2004[/artikel:3o9ycrg5]
Geplaatst door: Liesbeth
16-09-2004, 20:06
Ga naar pagina: