Johan Vanden Eede, het gezicht achter de muziek

[u:3s8ahv0n][b:3s8ahv0n]Johan Vanden Eede is het gezicht achter de muziek van Studio 100 [/b:3s8ahv0n][/u:3s8ahv0n] Je ziet hem niet, maar je hoort hem wel. Johan Vanden Eede (49) is het gezicht achter de hits van onder meer Samson en Gert, Kabouter Plop en Mega Mindy. Telkens je een hit van Studio100 beluistert, is het deze man die de muziek componeerde. Toen Gert Verhulst in 1990 aan Johan Vanden Eede vroeg om een plaat te maken voor Samson en Gert, is de trein vertrokken. Hij maakt nu de muziek voor liedjes, musicals en achtergronden van series voor Studio100. 'Dit is een droomjob', zegt hij. [b:3s8ahv0n]Waar heeft Gert je de kans aangeboden? [/b:3s8ahv0n] 'Ik werkte op de toenmalige BRT. Gert Verhulst wist dat ik met muziek bezig was en vroeg me hoe hij een plaat moest opnemen. Ik legde hem het hele proces uit, waarna hij vond dat ik die plaat dan maar moest maken.' 'Samson en Gert bestonden toen een half jaar en bij de eerst single merkte Gert aan de reacties dat het een bom zou worden. Zo hebben we in 1991 de eerste lp opgenomen en is het allemaal begonnen. Intussen hebben we met Studio100 denk ik al meer dan veertig cd's gemaakt.' [b:3s8ahv0n]Hoe ben je in die wereld verzeild geraakt? [/b:3s8ahv0n] 'Nadat ik mijn studies piano aan het conservatorium beëindigde, stapte ik in het onderwijs. In het secundair onderwijs gaf ik les in algemene muzikale opvoeding. Het had het grote voordeel dat ik woensdagnamiddag en mijn weekends vrij had, zodat ik voor tv en een theatergezelschap kon blijven werken. Ik was freelance componist van onder meer tunes en programma's. Na een tijdje raakte ik uitgekeken op het onderwijs en stapte over naar de BRT, waar ik tv-producer werd. Ik heb er negen jaar muziekprogramma's gemaakt, zoals de Baccarabeker, de Droomfabriek, de lokale Eurosong-voorrondes en programma's als Utratop gemaakt.' 'Later ging ik met Gert naar Studio100, waar ik nu muziek schrijf voor alle Studio100 formats, zoals Mega Mindy, Piet Piraat, Kabouter Plop, Samson en Gert en Wizzy & Woppy. Ik schrijf de liedjes en musicals, maar maak ook de achtergrondmuziek voor de series. Voor K3 schrijf ik alleen de musicals.' [b:3s8ahv0n]Een lied schrijven, hoe begin je daaraan? [/b:3s8ahv0n] 'Ik kruip achter mijn piano of pc en start te werken aan de hand van een tekst. Het is namelijk moeilijker om een tekst te verzinnen op muziek, dan muziek op een tekst. Hoe meer liedjes je al gemaakt hebt, hoe moeilijker het wordt. Soms bedenk ik muziek voor een nieuw liedje en als ik dat dan aan iemand laat horen, blijkt dat helemaal hetzelfde refrein te zijn als een liedje dat we al eens uitbrachten.' [b:3s8ahv0n]Wordt het niet eentonig? [/b:3s8ahv0n] 'Ik heb me nog geen moment beklaagd dat ik dit beroep doe. Er zit veel afwisseling in. Het is een droomjob. Het grootste deel van de tijd werk ik thuis, ben mijn eigen baas en werk met mensen die ik intussen heel goed ken. Na al die jaren zijn Gert en de anderen als het ware broers geworden.' [b:3s8ahv0n]Waar werk je momenteel aan? [/b:3s8ahv0n] 'Momenteel zijn we bezig met de Waalse versie van Kabouter Plop: le Lutin Plop. De kabouters werden geselecteerd op hun acteertalent en uiterlijk, zangtalent is niet prioritair. De Waalse kabouter Lui, Dors Debout, laten zingen, is soms een ramp. Met piraten in de studio is het ook altijd grappig, enkelen kunnen goed zingen, anderen dan weer niet.' 'Soms heb ik weken niets te doen, andere momenten kan ik het werk nauwelijks bijhouden. Van half augustus tot begin december was het een echt zottekeskot. Nu is het even rustiger en dan vlieg ik er weer in van half januari tot eind maart. De kerst-cd van Samson en Gert die in oktober uitkomt, moet eind deze maand klaar zijn. De cd van le Lutin Plop staat voor eind februari geprogrammeerd. Volgende week begin ik aan de muziek voor de nieuwe Piet Piraat film. Het wordt een druk, maar leuk jaar.' [b:3s8ahv0n]Wat doet het met een mens wanneer hij zijn eigen nummers op de radio hoort? [/b:3s8ahv0n] 'In het begin ben je uiteraard apetrots, het is zelfs kicken. Als er ineens honderdduizenden stuks van een cd de toonbank over gaan, denk je toch wel even wat is dit hier?. Je deed het voor het plezier, en plotseling blijkt het een groot succes te zijn. Nu luister ik veel minder naar de radio, dus hoor ik mijn liedjes ook minder. En als ik dan luister, is het naar Klara of Radio1, en daar heb ik Mega Mindy nog niet gehoord (lacht). De audio- markt heeft het zwaar te verduren. Als je ziet dat Mega Mindy 40.000cd's kan verkopen, is dat dus gigantisch.' 'We hadden al de musical Sneeuwwitje en Assepoester gedaan, maar toen we De 3 Biggetjes van K3 opvoerden, was dat een groot succes. Er kwamen toen 150.000mensen kijken, gewoonweg indrukwekkend. De druk ligt natuurlijk wel hoog, want je bent maar zo goed als je laatste match.' 'De musical Sneeuwwitje heeft een aantal maanden in een beroemde theaterzaal in Parijs gelopen. Het was wel fantastisch om op de affiches in de Parijse metro je naam te zien staan, je krijgt meteen zin om naast de affiche te gaan staan en te roepen c'est moi!. Maar niemand herkent je natuurlijk, al moet ik zeggen dat mijn schrijnwerker het wel gezien had.' [b:3s8ahv0n]Willen jullie ook het buitenland veroveren? [/b:3s8ahv0n] 'Studio100 heeft een kantoor in Duitsland, waar een tiental mensen werken. Ook in Nederland zijn we bekend. Club RTL zendt nu Samson en Fred en le Lutin Plop uit, wie weet neemt RTL het in Frankrijk ooit over in een paar minuten, waarin ze niets hebben om uit te zenden. Het Huis Anubis loopt goed in Nederland, het is er een succes. Het wordt uitgezonden op de Nederlandse Nickelodeon. Het is niet evident om vanuit Vlaanderen in Nederland hits te scoren, al heeft Samson en Gert er ook goed gewerkt.' 'Samson en Gert is populairder in Vlaanderen, Kabouter Plop ook. Het vreemde is dat Mega Mindy hier erg populair is, terwijl Het Huis Anubis dan weer beter aanslaat in Nederland.' [b:3s8ahv0n]Hoeveel nummers heb je intussen geschreven? [/b:3s8ahv0n] 'Daar heb ik absoluut geen idee van. Ondertussen weet ik zelfs niet meer wat ik allemaal al geschreven heb. Zo deden we eens een auditie voor musicalmuzikanten en speelde een meisje op haar fluit. Ik vroeg aan mijn collega wat die in 's hemelsnaam aan het spelen was. Hij antwoordde: jij hebt dat stuk zelf geschreven. En effectief, ik keek naar haar partituur en zag dat het een stuk van mijn hand was. Ik moet wel zeggen dat ze het toen een beetje te traag speelde, misschien lag het daar wel aan (lacht).' 'Laatst ging ik kijken naar de Samson en Gert Kerstshow, intussen al de vijftiende kerstshow die we opvoeren. Er werden een aantal oude hits gezongen en tot mijn verbazing kan de huidige generatie kinderen ook die oudere nummers allemaal meezingen.' [b:3s8ahv0n]Je kinderen zijn nu twintigers, wat vonden zij ervan dat je met Samson en Gert werkte? [/b:3s8ahv0n] 'Mijn kinderen vonden het uiteraard geweldig dat ik muziek schreef voor hen. We zijn ooit naar Spanje gereden met één Samson en Gert cd, non-stop. Ze waren apetrots, tot ze zestien werden. Vanaf dan moest ik vooral níét meer vertellen waar ik mee bezig was in het bijzijn van hun vrienden.' [b:3s8ahv0n]Ze kenden Gert dus niet alleen van op tv? [/b:3s8ahv0n] 'Ze hebben Gert nooit los gezien van de mens Gert. We gingen tenslotte ook altijd naar verjaardagsfeestjes en communies bij hem thuis. Ze zullen toen ook wel opgeschept hebben tegen hun klasgenootjes, maar zoals ik al zei, toen ze zestien werden, was dat gedaan. Ze hebben ook nooit zoveel affiniteit gehad met Kabouter Plop bijvoorbeeld, in tegenstelling tot musicals. Die waren voor hen het summum.' [b:3s8ahv0n]Heb jij een favoriete serie om muziek voor te schrijven? [/b:3s8ahv0n] 'Nee, niet echt. Op het moment dat je ermee bezig bent, is het echt je ding. Ik ben een studiobeest. Ik zou nooit optreden, daarvoor ben ik te verlegen en heb ik te veel faalangst. Maar de studio is écht mijn ding.' 'Ik vergeet nooit het moment dat we de Wizzy & Woppy generiek moesten maken, je weet wel, dat zijn die mannetjes die in brabbeltaal met elkaar communiceren. Het generiekje duurde dertig seconden, en we maakte iets waar bijna uitsluitend Wizzy Wizzy, Woppy Woppy in voorkwam. Toen er dan een show kwam, moesten we opeens een nummer van drie minuten vol krijgen. Dat was gewoonweg hilarisch, want we hadden werkelijk niets van tekst. Maar uiteindelijk is het wel gelukt.' [b:3s8ahv0n]Welke muziek hoor jij graag? [/b:3s8ahv0n] 'Er is weinig muziek dat ik niet graag hoor, maar als ik iets niet graag hoor, betekent dat dat ik er ook echt niet naar kan luisteren. Met foute muziek, kan je me het huis uitjagen. Als ik op restaurant ga, kan ik ook meteen zeggen welke de laatste vijf nummer waren die opstonden.' 'Jazz hoor ik graag en ik ben zot van opera, vooral van Puccini. Vreemd, want vroeger kon ik het niet horen, maar ik ben er nu helemaal weg van.' 'Ik probeer mijn liefde voor opera aan mijn kinderen door te geven, tot nog toe zonder succes.' [b:3s8ahv0n]Gaan je kinderen ook de muzikale toer op? [/b:3s8ahv0n] 'Geen van de drie wil muzikant worden. Het is ook niet evident om er je kost mee te verdienen. Ik heb ze niet gepusht om muziek te spelen, ze hebben zelfs geen muziekschool gedaan.' 'Ik had als kind duidelijk talent voor muziek, ik kon noten lezen voor ik kon lezen en schrijven. Bij het PMS werd na testen steeds duidelijk dat ik in de muziek moest voortgaan.' 'Het is van mijn ouders dat ik mijn culturele bagage meekreeg. Het klassieke repertoire leerde ik thuis kennen, niet in het conservatorium. Mijn ouders hebben hun leven in functie van mij gezet, waar ik hen nog steeds bijzonder dankbaar voor ben. Ik zie mezelf nu dat geduld niet opbrengen voor mijn kinderen.' Tekst: Grimbergs.Net Datum: 26-01-2008 Link: http://www.grimbergs.net/index.php?opti ... Itemid=654
Geplaatst door: fun4life
29-01-2008, 10:48
Een schitterend interview :goed: En goed nieuws over een nieuwe Samson cd. Het is dan wel een kerst-cd maar het is beter dan niets. Ik had persoonlijk liever een normale cd gehad die ik het hele jaar door kon draaien maar nu is er een grote kans dat Rinkel Bel erop staat dus dat maakt al veel goed :dank: Bedankt voor het plaatsen fun4life :dank:
Geplaatst door: sweety
29-01-2008, 14:56
erg leuk interview
Geplaatst door: jelle_cleymans
29-01-2008, 15:06
Wat ik niet snap: een CD voor Le Lutin Plop? De anderstalige liedjes zijn toch vertaalde songs van hun Vlaamse equivalent... of krijgen we toch verschillende songs?
Geplaatst door: fun4life
29-01-2008, 15:15
Eindelijk dan nog eens een Samson-CD, daar ben ik heel blij om. Dus volgens mij klopt het dan toch niet wat Octaaf zei in dat interview, dat Samson & Gert stoppen na de film :clown:
Geplaatst door: Mathias
29-01-2008, 18:59
Hopelijk wordt het dan geen kerst cd met allemaal kerstliedjes, maar gewoon een cd die uitkomt rond kerst. :P Ik denk dat Walter van de Velde bedoelde dat het voor hemzelf een lange periode is die afgesloten wordt. :wink:
Geplaatst door: Sander
29-01-2008, 19:02
Mooi overzicht. Ik kreeg vroeger muziekles van Mijnheer Vanden Eede. Ik genoot van de verschillende stijlen die hij speelde: jazz, klassiek, rock, ... De muzieklessen waren echt wel aangenaam. Hij leerde mij naar 'klassieke' muziek luisteren door fragmenten na te spelen of ze op een originele manier te bewerken in een andere stijl. KNAP! Ik mocht vaak NA de les genieten van nog wat extra muziek, moest het bord afvegen en kwam daardoor vaak veel te laat in andere lessen. Bijzondere man die Johan! Ik wens hem langs deze weg veel, mooie geluiden en projecten toe! Groeten van 'den Duyver'. :goed:
Geplaatst door: Steven Duyver
01-05-2009, 02:15
Ga naar pagina: