Recensie: Ghost Rockers – Voor Altijd?

‘Ghost Rockers – Voor Altijd’ de allereerste bioscoopfilm van de populaire jongerenreeks ‘Ghost Rockers’ en ging zopas in Antwerpen in première. Studio100fan.eu was tijdens de première aanwezig, en wij waren zwaar onder de indruk. Deze film is met voorsprong de beste Studio 100 film die ooit werd gemaakt!

Wanneer Jonas’ oma overlijdt, erft hij twee vreemde voorwerpen. De Ghost Rockers ontdekken al snel dat ze behoren tot een puzzel van vijf stuks, de ‘Vijf Elementen’ en nog belangrijker: dat net die voorwerpen er volgens de legende voor zorgen dat ze contact hebben met de Freebirds. Maar… er zijn kapers op de kust die de voorwerpen maar wat graag in hun bezit zouden krijgen om met de geesten van overledenen te kunnen praten. Het is dan ook alle hens aan dek voor de Ghost Rockers, want als ze de elementen verliezen, verliezen ze ook het contact met de Freebirds… en dat zou wel eens het einde van de Ghost Rockers kunnen betekenen…

Het verhaal van de film werd geschreven door Bjorn Van den Eynde, Gert Verhulst en Hans Bourlon. De drie scenaristen hebben puik werk geleverd: het verhaal loopt vlot, zonder veel geforceerde plottwists, kent een aantal zeer spannende sequenties die de bezoeker op het puntje van zijn stoel laat zitten. De scenaristen creëerden daarbij ook een slechterik (kun je het wel een slechterik noemen?) die veel diepgang meekreeg (geen eendimensionale schurk, maar een mens van vlees en bloed).

Regisseur Gert-Jan Booy (die op de dag van de première ook nog jarig bleek te zijn) wist samen met DOP Kristof De Wit de film een mooie look te geven, en toch in lijn te blijven met het camerawerk uit de tv-serie.

Tinne Oltmans (Mila), Juan Gerlo (Jonas), Marie Verhulst (Charlie), Elindo Avastia (Jimmy) en Wout Verstappen (Alex) spelen hun rol met verve. Van de nieuwkomers (Door Van Boeckel, Guido Spel en Demi Matenahoru) wist vooral Door te overtuigen. Hij speelde de rol van Robrecht op zo’n manier, dat je als kijker constant twijfelt over de bedoelingen en de gemoedstoestand van het personage, wat voor een aantal heerlijke momenten zorgt.

Als we één puntje van kritiek moeten geven: tijdens de grote climax van het verhaal, is het creatieve team bij de colorgrading een beetje de mist ingegaan. De climax van de film speelt zich net af na het vallen van de avond, maar bij de color grading is naar ons inziens de scène iets te donker gemaakt. Dit is vooral merkbaar in vergelijking met de color grading van tijdens het vallen van de avond, waar men net wel de juiste sfeer weet neer te zetten.

Conclusie

Ghost Rockers – Voor Altijd? is een spannende, avontuurlijke film. Het verhaal is goed gebalanceerd en het puike camerawerk en de knappe acteerprestaties maken het een genot om naar te kijken. De film is wat ons betreft de beste Studio 100 film tot nu toe!

Delen