Recensie ‘Spektakel-Musical 40-45’

Op 7 oktober ging de Spektakel-Musical 40-45 in première onder massale belangstelling in het Studio 100 Pop-Up Theater te Puurs. De musical werd ondertussen al verlengd t.e.m. juni 2019 en er werden reeds meer dan 340.000 tickets verkocht. Onze reporter bracht op 28 oktober een bezoek aan de voorstelling, en dit is zijn recensie.

De Spektakel-Musical 40-45 verteld het verhaal van de familie Segers uit Antwerpen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het gezin wordt gedwongen twee Duitse officieren onderdak te geven. De twee ongewenste logees zorgen voor spanningen ten huize Segers, en wanneer Staf zich aansluit bij de SS, loopt het al helemaal mis. Louis, die ook gecharmeerd is door de Duitse propaganda, ontdekt wat er met de opgepakte Joodse mensen gebeurt, en wanneer hij ontdekt dat het meisje waarop hij verliefd is Joods is, neemt hij zijn beslissing en sluit hij zich aan bij het verzet. De twee broers, de ene bij het verzet, de andere bij de SS, komen lijnrecht tegenover elkaar te staan …

De Spektakel-Musical 40-45 is twee uur puur genot. Het simpele verhaal met enkele verrassende wendingen, is zéér herkenbaar en met dank aan de geweldige cast, wordt je onmiddellijk in het verhaal meegezogen. Jelle Cleymans en Jonas Van Geel hebben een geweldige chemie en komen hierdoor zéér overtuigend over als broers. Ook de koppeling van Line Ellegiers aan Jelle Cleymans is méér dan geslaagd. Ellegiers speelt haar rol vol energie en weet het publiek helemaal te doen meeleven met haar innerlijke strijd wanneer de man van haar dromen zich aansluit bij de SS.

Het spektakelgehalte van de voorstelling ligt op een absoluut wereldniveau. De bewegende tribunes zijn er in vergelijking met 14-18 enorm op vooruit gegaan, met name de afstand tussen het publiek en de acteur. De tribunes zijn veel steiler, waardoor je zelfs op de achterste rijen toch niet zover weg zit van het gebeuren. Het geluid uit de hoofdtelefoons klinkt geweldig en weet ook het weinige geluid van de tribunes te camoufleren.

Will Tura en Steve Willaert leverde een geweldige soundtrack af voor de muziek. Niet enkel de musicalnummers zijn prachtig, maar ook de underscore van de verschillende scènes en de scène-wisselingen zijn gewoon magistraal.

Qua kritiek kunnen we kort zijn: de stoeltjes op de tribunes zijn verschrikkelijk! De stoeltjes zijn dezelfde als bij 14-18, en zitten gewoon alles behalve comfortabel. Ook de beenruimte tussen de rijen laat aan de wensen over. Ook de prijzen aan de bars en aan de foodstands zijn aan de hoge kant.

De Spektakel-Musical 40-45 is de musical van het moment en moet je gezien hebben! De musical is ondertussen verlengd t.e.m. 9 juni 2019. Tickets zijn verkrijgbaar via 40-45.live.

Delen